poniedziałek, 2 maja 2016

Rowerowe love - przez łąki i pola czyli Kraków-Bielsko

O tej trasie marzyliśmy od dawna. Tym razem towarzyszył nam Paweł i wielkie mu dzięki za to  :). Spotykamy się na dworcu głównym. Pogoda zapowiada się wyśmienicie, mimo porannego przymrozku ;). Do Krakowa wyruszamy beskidzką strzałą. W czasie podróży zaniepokoiły nas coraz to liczniejsze chmury, które przykrywały niebo nad Krakowem.

Początek naszej wycieczki zaczęliśmy spod Galerii Krakowskiej (dworzec główny). Od mojej ostatniej wizyty w tym miejscu minęło jakieś 15 lat. Rejon dworca bardzo się zmienił. Na "pałę" kierujemy się w stronę rynku. Po drodze mijamy Bramę Floriańską i docieramy pod Sukiennice. Kilka zdjęć, objazd wkoło i kręcimy pod Wawel. Tam znowu fota, zjazd drogą dla rowerów, mijamy pomnik smoka wawelskiego i ciśniemy wzdłuż Wisły.

Szukamy znaków rowerowych, trochę wspomagamy się mapą i znajdujemy właściwy wariant naszej trasy. Jedziemy wałem Rudawy, podziwiamy Kopiec Kościuszki, Błonia. Początek bardzo przyjemny. Poruszamy się polnymi drogami, wałem rzeki, drogami o minimalnym ruchy samochodowym. Nasz kolejny punkt na trasie, to "górka" w okolicy lotniska Kraków-Balice. Ulubione miejsce spotterów. Nam też udało się zobaczyć lądowanie :), oraz start samolotów. Następnie mieliśmy przejechać kawałek bardzo ruchliwą drogą. Miła niespodzianka. Droga już nie ma takiego natężenia, pewnie z powodu otwarcia autostradowej obwodnicy Krakowa. Odbijamy w lasy zabierzowskie i za czerwonym rowerowym udajemy się do Doliny Grzybowej. Robimy pierwszy poważny dziś podjazd. Na wierzchowinie obserwujemy start samolotu z innej perspektywy. Szybki zjazd polną drogą, następnie jeszcze szybszy asfaltową i ... mozolnie pniemy się pod radar Zapałka. Znajome mi tereny :). Znowu fota i lecimy świetną drogą w kierunku Brzoskwini. Gmina Zabierzów mocno zadbała o aktywny wypoczynek i w lesie jest mnóstwo oznakowanych tras rowerowych, nordic walking.

Przemierzamy Garb Tenczyński w kierunku zachodnim. Tu jest naprawdę wspaniale. Docieramy do asfaltu, który jest wyłączony z ruchu drogowego. Podążamy tzw. Krakowską Drogą. Ciągle nas prowadzą szlaki rowerowe: Greenways, R4(eurovelo) i lokalne. W końcu nadeszła pora, żebyśmy to my nasze rumaki pchali. Mocne podejście, i zza drzew pokazują nam się ruiny zamku Tenczyn w Rudnie. Zamek ten należał do systemu Orlich Gniazd. Robimy postój. Za nami 40 km, a przed nami....o tym nie myślimy.

Pogoda się poprawia. Robi się cieplej i przyjemniej. Zjeżdżamy obok kopuł rozgłośni radiowej, przemierzamy kolejne kilometry. Przy drodze ujrzałem czarnego ptaka. Zatrzymka, wskazuję palcem, ptak ucieka...udaje się określić gatunek i moi towarzysze wycieczki dowiadują się że mieli okazję widzieć dzięcioła czarnego. Kolejny podjazd, tym razem asfaltem. Kierujemy się na Płaza. Mijamy wzniesienie i szybki zjazd do Wygiełzowa. Ruchliwa droga, ale nie chcemy robić kolejnego podjazdu. Nasze nogi muszą mieć siłę na całą trasę. Na rondzie w lewo, zaraz w prawo i piękną prostą, na której nas minął chyba tylko traktor ;) docieramy do Mętkowa. Zdjęcie przed kościołem z drewna modrzewiowego i lecimy dalej. Znaków jakby mniej albo w ogóle. Posiłkuję się mapą. Raz już jechałem tedy, ale to było 5 lat temu. Trafiamy na wał, suniemy wzdłuż Wisły. Mijamy starorzecza, widać już kominy w Oświęcimiu.

Dojeżdżamy do kładki na jazie. Tu niemiłe rozczarowanie. Kładka zamknięta. Nie ma możliwości dostania się na drugą stronę. Mieliśmy pokonać rzekę i jechać wzdłuż kanału, aż do śluzy. Trudno. Jedziemy dalej wałem, rzekę pokonamy w Broszkowicach. Do tego momentu cała trasa była mega rowerowa, oprócz odcinka Płaza-Wygiełzów. Przed Oświęcimiem wjeżdżamy na główną drogę i uważając na pędzące samochody pedałujemy przez miasto, Brzeszcze, Dankowice, a w Bestwinie rozdzielamy się. Paweł do Czechowic, a my do Bielska.

Dla każdego z nas była to świetna przygoda, nowe wrażenia i doświadczenia.
Z przyjemnością jeszcze wybierzemy się na rower w rejon Garbu Tenczyńskiego.